Autožárovky H4 a H7 se od sebe liší

Řešíte náhradní zdroj pro přední světlomety jako součást povinné výbavy? Nebo vám dokonce žárovka praskla a nejste si jisti, jaký typ koupit? Pokud nakupujete přes e-shop, nebo nemůžete vzít s sebou do kamenného obchodu vadný kus jako mustr, poslouží jednoduchá pomůcka:

lampy

Typ autožárovky poznáte pouhým pohledem

Po vyjmutí žárovky z patice spočítáte kovové kontakty, jestliže jsou tři, půjde o typ autožárovky h4, pokud jsou jen dva, je to nepochybně H7. Nejde však jen o počet kontaktních plíšků, ale o samotný princip činnosti. Zatímco H7 mají uvnitř baňky jen jedno aktivní vlákno, u druhého typu jsou dvě. Ta slouží jedno pro potkávací a parkovací režim, to druhé pro světla dálková. U moderních vozů však převládají reflektory H7 s jedním vláknem a samostatným režimem. Jednoduché zjištění, jakou žárovku uvnitř světlometu vlastně máte, je světelný test přepnutí z potkávacích světel na dálková. H4 vydávají obě světla z jednoho zdroje, zatímco H7 má pro každý typ světel jiný zdroj.

Čemu dát přednost

Většina výrobců známých značek se ve svém výrobním programu orientuje na zákaznické portfolio širokého rozsahu. Preference řidičů mohou být různorodé a tomu také odpovídá velký zájem o všechny typy produktů. Někteří upřednostní životnost, jiní jezdí převážně v nočních hodinách a raději před sebe lépe vidí, a to i za cenu častějších výměn žárovek. Mějte se však na pozoru před nabídkami, které nabízí špičkový světelný výkon a současně několikaletý provoz, v tomto oboru totiž platí jednoduchá rovnice nepřímé úměrnosti, kdy se stoupajícím výkonem klesá doba nasazení v běžném provozu.  

most

Rozhoduje i barva světelného kuželu

Je obecně známo, že teplejší žlutavé odstíny bílého světla navozují sice uvolnění a relaxaci, ale zároveň snižují pozornost a prodlužují reakční čas v okamžiku nenadálé události v silničním provozu. Z tohoto důvodu také řada řidičů přechází na odstíny chladnější, více namodralé, s nimiž se můžete setkat např. u výrobků Osram Nightbreaker nebo Cool Blue Intense.